czwartek, 19 września 2013

Metody oczyszczania ścieków

Szkodliwe składniki znajdujące się w ściekach mają przeróżny charakter. Z tej przyczyny również metody do ich oczyszczania znacznie różnią się od siebie. Rozróżniamy trzy podstawowe metody oczyszczania ścieków: mechaniczne, biologiczne jak również fizyko-chemiczne. W zależności od składu ścieku dobiera się odpowiednią metodę oczyszczania będącą dla danych składników najskuteczniejszą. W nowoczesnych oczyszczalniach często stosuje się mieszankę tych metod lub wręcz korzysta z nich wszystkich bo tak naprawdę dopiero takie rozwiązanie gwarantuje oczyszczenie ścieku do zadowalającego poziomu. Takie oczyszczenie ścieku spełnia też wszystkim normy przewidziane dla tych urządzeń w zakresie oczyszczania.

Oczyszczanie mechaniczne

Oczyszczanie wielopoziomowe zawsze najlepiej zacząć od oczyszczania mechanicznego które ma na celu wyłapanie wszelkich zanieczyszczeń w postaci ciał stałych lub ich rozdrobnienie. Jest to tak zwana faza wstępna oczyszczania. Składa się ona również z kilku etapów pozwalających wychwycić nieczystości. Najpierw wychwytywane są największe ciała stałe po czym coraz drobniejsze. Ulegają one rozdrobnieniu a tam gdzie jest to niemożliwe odseparowaniu od reszty ścieku. Wszystkie te zanieczyszczenia osiadają na dno zbiornika jako tak zwany osad stały. Po przejściu tej fazy ściek jest oczyszczony w ok. 70% co jest wynikiem dobrym lecz niewystarczającym żeby można było wpuścić taki ściek do gruntu czy jeziora. Najczęściej jest to tylko pierwszy etap oczyszczania po którym przechodzi się do etapu oczyszczania chemicznego i biologicznego. Niestety są dostępne na rynku oczyszczalnie drenażowe które kończą oczyszczanie właśnie na tym etapie.

  Oczyszczanie chemiczne

Jeśli w ściekach są zanieczyszczenia pochodzące z przemysłu do oczyszczania musimy również wykorzystać oczyszczanie chemiczne. Często takie zanieczyszczenia posiadają związki które nie podlegają rozkładowi biologicznemu dlatego też jest potrzebna odmienna metoda ich oczyszczenia. Etap ten polega głównie na wytrąceniu szkodliwych pierwiastków oraz ich neutralizację.

Oczyszczanie biologiczne

Faza biologiczna oczyszczania polega głównie na wykorzystaniu mikroorganizmów do walki ze związkami które podlegają rozkładowi biologicznemu. Bakterie które wykorzystywane są od oczyszczania w tej fazie mają postać albo osadu czynnego albo złoża biologicznego. Bakterie te wykorzystują tu zanieczyszczenia jako pokarm oraz materiał do powstawania kolejnych bakterii. Groźne pierwiastki zostają utlenione a następnie rozłożone i zlikwidowane.

9 komentarzy:

  1. Z tego co się orientuję jest kilka metod oczyszczania ścieków. Ja jednak również zdecydowałam się na zakup pompy do odwadniania https://www.dostudni.pl/pompy-zatapialne-szlamowe-do-odwodnien,c22.html gdyż nigdy nie wiem, kiedy nadmiar cieczy pojawi się i trzeba będzie ją wypompować.

    OdpowiedzUsuń
  2. Samo oczyszczanie ścieków jest bardzo ważnym aspektem gdyż w innym przypadku byśmy mieli mały problem. Mi czasami udało się zapchać odpływy kanalizacyjne i wtedy na szybko musiałem myśleć co zrobić. Bardzo pomocna okazała się wiedza i doświadczenia https://www.stankan.pl/ gdyż to właśnie dzięki tej ekipie wszystko wróciło do normy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Akurat samych metod jest kilka i na pewno każda z nich charakteryzuje się różnym stopniem oczyszczenia. Jak przeczytałem wpis http://piekniejszydom.pl/jak-zbudowac-wc-na-dzialce to również moim zdaniem bardzo ważnym jest posiadanie WC na działce, gdy spędzamy tam sporo czasu.

    OdpowiedzUsuń
  4. W sumie u mnie jest kanalizacja miejska i raczej nie mam problemów z tymi rzeczami. Jeśli natomiast coś złego się będzie działo z hydrauliką to wtedy wiem, że fachowcy z https://hydraulik.wroclaw.pl/ są oczywiście w stanie pomóc.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja mam u siebie od początku szambo i jestem z niego bardzo zadowolony. W sumie jakiś czas temu również czytałem na stronie https://www.dostudni.pl/pompy-odsrodkowe,c95.html o pompach odśrodkowych i myślę, że również mi się ona może przydać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Niestety ja do końca się na tych kwestiach nie znam, ale wiem za to dokładnie jak ważne jest właściwe wykonanie instalacji wodnej oraz kanalizacyjnej. W takiej sytuacji polecam hydraulika z http://hydraulik-lodz.pl/ który to wszystko u mnie wykonywał.

    OdpowiedzUsuń
  7. ogólnie ja właśnie także chcę zdecydować się na posiadanie przydomowej oczyszczalni ścieków i myślę, że niedługo będzie gotowa. Najbardziej jestem zadowolona z faktu, że hydraulik http://hydraulik.wroclaw.pl/ bez najmniejszego problemu podjął się tych prac.

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślę, że samo posiadanie dobrze wykonanej instalacji wodnej jest czymś niezwykle ważnym i jeśli chodzi o mnie to ja także bardzo chętnie wołam do takich prac zaufanego hydraulika. Od razu chciałabym polecić każdemu dobrego specjalistę z https://hydraulik-warszawa.pl/ i jak najbardziej warto jest z takiej możliwości skorzystać.

    OdpowiedzUsuń
  9. Wszyscy wiemy, jak frustrujące może być, gdy coś idzie nie tak z naszym systemem wodociągowym. Dlatego warto znać profesjonalistów, którzy mogą szybko i skutecznie rozwiązać problem. Na stronie https://warszawskihydraulik.pl/ znajdziecie Państwo doświadczonych fachowców, którzy są gotowi pomóc w każdej sytuacji. Ich usługi obejmują zarówno drobne naprawy, jak i większe projekty hydrauliczne.

    OdpowiedzUsuń